Thursday, January 5, 2012

Pas tidak boleh diharap!!!!!!!

Derma selamatkan Madrasah Salihiah
ALOR SETAR 4 Jan. - Kesungguhan Badan Bertindak Selamatkan Madrasah Salihiah (BBSMS) mempertahankan Madrasah Salihiah di sini daripada dirobohkan, semakin memuncak menerusi kempen mengumpul dana bagi menebus semula tanah wakaf khas berusia lebih 100 tahun itu.

Gerakan itu bertujuan mengumpul derma ikhlas daripada rakyat negara ini dengan sasaran RM1.48 juta untuk 'membeli semula' geran tanah wakaf berkenaan dan menyelamatkan madrasah daripada dirobohkan semata-mata bagi memberi laluan kepada projek pembangunan.

Pengerusi BBSMS, Mansor Ahmad berkata, hasil sumbangan itu akan diserahkan kepada Majlis Agama Islam Kedah (MAIK) untuk menebus kembali geran tanah wakaf yang telah diserahkan kepada pemaju.

Jika MAIK menolak wang itu katanya, hasil kutipan dana akan dimanfaatkan untuk mengembangkan syiar Islam, termasuk membina lebih banyak lagi surau di negeri ini.

"Kempen ini bukan kerana mahu mencari keuntungan tetapi semata-mata untuk mempertahankan madrasah selain dapat mengembangkan jariah demi kepentingan umat Islam.

"Sumbangan ikhlas orang ramai amat dialu-alukan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Katanya, orang ramai boleh menderma ke akaun Bank Islam bernombor 02011020349972 atas nama Madrasah Salihiah Kanchut.

Katanya, sumbangan boleh dibuat terus ke dalam akaun itu kerana pihaknya belum melantik mana-mana wakil untuk membuat kutipan bagi mengelakkan unsur-unsur yang boleh menimbulkan syak terhadap keikhlasan jawatan kuasa bertindak tersebut mengumpul dana.

"Kutipan derma menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) sedang dalam perbincangan kerana pihak kami perlu menyelesaikan beberapa perkara berkaitan," katanya.

Sementara itu, Mansor juga membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menggesa siasatan dibuat berhubung isu merobohkan Madrasah Salihiah di sini.

Laporan itu dibuat di pejabat SPRM negeri kira-kira pukul 11 pagi dengan ditemani 15 ahli jawatankuasa bertindak berkenaan.

Mansor berkata, pihaknya mahu SPRM menyiasat ketelusan kerajaan negeri dan beberapa badan terlibat dalam isu tersebut, termasuk mengenai penjualan tanah wakaf khas yang didirikan madrasah itu bagi memberi laluan kepada projek pembangunan bernilai RM500 juta.

MM: Nampaknya rakyat Kedah tertipu lagi. PRU 12, mereka telah memilih Pas untuk memerintah Kedah. Mereka berharap dengan Pas memerintah, kehidupan mereka akan terjamin. Rupa-rupanya telahan mereka silap. Kini kerajaan negeri Kedah cuba untuk merobohkan sebuah madrasah yang telah berusia 100 tahun. Madrasah ini adalah salah satunya tempat untuk umat Islam menimba ilmu dan beribadat tetapi tidak lama lagi ianya akan tinggal nama sahaja jika umat Islam tidak berbuat sesuatu.

1 comment: