Wednesday, January 4, 2012

Pendedahan dokumen awam pra operasi Lynas.

Pelbagai reaksi diberikan orang ramai pada hari pertama pendedahan awam dokumen bagi permohonan lesen peringkat pengendalian sementara nadir bumi oleh Lynas (M) Sdn. Bhd. di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri di sini hari ini.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati rata-rata pengunjung memberi reaksi positif tetapi ada juga yang menyatakan tidak jelas dengan perkara itu.

Dokumen berkenaan diterima Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (LPTA) daripada syarikat Lynas semalam yang kini beroperasi di Gebeng.

Antara yang hadir untuk meneliti dokumen setebal empat inci itu ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semambu, Datuk Pang Tsu Ming dan Ketua Pemuda MCA Bahagian Indera Mahkota, David Choi.

Tsu Ming berkata, pendedahan awam dokumen itu adalah langkah yang baik dan kerajaan tidak menyembunyikan apa-apa fakta berkenaan pengendalian kilang berkenaan.

"Pendedahan itu adalah satu langkah yang menunjukkan kerajaan benar-benar prihatin dan mendengar suara rakyat.

"Keikhlasan kerajaan dalam membela nasib rakyat tidak perlu dipertikaikan kerana bukan sehari dokumen itu dipamerkan tetapi sepanjang minggu ini," katanya di sini.

Dalam pada itu, David menyatakan rasa tidak puas hati kerana mereka yang hadir tidak memahami beberapa perkara teknikal yang didedahkan dalam dokumen berkenaan.

"Kebanyakan yang hadir bukan golongan profesional dan tak semua tahu sama ada ia bahaya atau tidak. Jadi, kita perlukan masa untuk berbincang sebelum memberi sebarang ulasan," katanya.

MM: Kawan harap mereka-mereka yang gemar berdemo pasal Lynas terutamanya Ahli Parlimen Kuantan dapat pergi ke Pejabat SUK Negeri Pahang dan baca dokumen tentang Lynas. Dan kepada pengikut-pengikut beliau juga, kawan sarankan dapatkan dokumen tersebut, jangan berdemo tak tentu pasal.

No comments:

Post a Comment