Sunday, January 1, 2012

Di mana bumi di pijak, di situ langit di junjung....

Perkara 153 dan buli

Bisik-Bisik Mingguan

TINDAKAN pemimpin tertinggi Gereja National Evangelica Christian Fellowship (NECF) Rev. Dr. Eu Hong Seng mempersoalkan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, menimbulkan pertanyaan apakah motif sebenarnya.

Hong Seng mendakwa Perkara 153 adalah menyerupai membuli jika ia hanya melindungi hak satu kumpulan. Dia menyatakan demikian pada majlis minum teh Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) sempena Hari Krismas yang turut dihadiri Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Sambutan Krismas sepatutnya dimanfaatkan untuk mengukuhkan lagi hubungan di kalangan penganut pelbagai agama di negara ini dan bukannya mengeluarkan kenyataan bersifat hasutan dan rasis. Awang percaya pandangannya itu bukan mencerminkan pemikiran seluruh penganut Kristian, yang memahami perlunya menjaga sensitiviti agama. Namun, ia dikhuatiri boleh menyemarakkan sentimen antiperlembagaan dalam kalangan rakyat. Hal seperti ini tidak pernah disentuh dalam khutbah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Bayangkan kalau kenyataan yang mempersoalkan hak kaum lain dilakukan oleh orang Melayu dan Islam, pasti akan diasak habis-habisan dengan pelbagai tuduhan dan tekanan.

Apa yang disuarakan oleh Hong Seng sudah keterlaluan. Dia sewajarnya bersyukur kerana penganut semua agama dapat hidup harmoni dan agama Kristian tetap berkembang subur walaupun Islam merupakan agama rasmi. Hong Seng telah melepaskan kesempatan terbaik untuk memenangi hati semua kaum terutama bumiputera, yang sebahagiannya juga terdiri daripada bukan Islam. Apatah lagi selama ini bumiputera telah banyak bertolak ansur untuk kesejahteraan kaum lain sehingga minoriti menguasai kekayaan ekonomi negara. Awang khuatir kenyataan seumpama itu akan memercikkan ekstremisme agama dan kaum, yang jika berlaku siapakah yang harus bertanggungjawab. Ia juga menampakkan kedangkalannya memahami perlembagaan secara menyeluruh. Perkara 153 sebenarnya turut memberi perlindungan kepada penganut agama lain sebagaimana terbukti selama ini.

Sudah terlalu banyak penjelasan dengan perspektif yang betul diberikan tetapi sengaja isu itu dimainkan sebagai satu lagi tekanan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13). Apa maknanya menjadi warganegara jika tidak memahami karakteristik dan asas kenegaraan tanah air sendiri. Pada Awang, Hong Seng perlu segera memohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut. Jika dia tebal dengan agenda politik parti tertentu termasuk untuk menulis semula perlembagaan, jangan heret agama Kristian kepada kancah. Agama bukan dagangan. Sekiranya, Hong Seng enggan memohon maaf, Awang setuju dengan gesaan beberapa pihak agar dia berhijrah ke negara lain. Untuk apa lagi tinggal di negara ini, yang dia dakwa kaumnya tidak mendapat keadilan. Ribuan warga asing dan ekspatriat termasuk beragama Kristian setiap hari menanti peluang untuk tinggal di Malaysia. Mereka lebih tahu diuntung


MM: Eloknya dulu nama Persekutuan Tanah Melayu di kekalkan. Kesedaran rakyat Malaysia kini makin nipis. Disesetengah negara bukan Islam, orang Islam dinafikan hak memakai tudung dan beribadat. Kawan pun setuju atas saranan beberapa pihak agar sesiapa yang tak sedar diri, boleh angkat kaki, jangan cemarkan bumi Tanah Melayu yang tercinta ini. Sebelum ini ada pemimpin Melayu Islam mempertikaikan mengenai kedatangan kaum lain ke negara ini. Akibatnya, beliau di pinggir dan diambil tindakan. Kawan dan rakyat sedang menunggu apa tindakan yang akan diambil kepada paderi tersebut. Sedarlah, di mana bumi di pijak, di situ langit di junjung....

No comments:

Post a Comment