Thursday, May 19, 2011

AMK cuba semarakkan politik jalanan...

UNTUK kali keduanya dalam tempoh tidak sampai sebulan, kita melihat gelagat yang memualkan oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang dipimpin oleh Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Jika pada 29 April lalu mereka mencemarkan kesucian Masjid Amru Al-As di Sentul, pada Isnin lalu pula, Mahkamah Tinggi Jenayah di Shah Alam pula menjadi 'mangsa'.

Segala-galanya kerana ketaksuban dan tindakan melampau untuk mempertahankan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Isnin lalu, Anwar diperintah membela diri atas dakwaan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd.Saiful Bahari Azlan dan sebelum itu didakwa sebagai pelaku dalam rakaman video seks mirip seorang pemimpin pembangkang.

Mungkin kerana 'dilahirkan' di jalanan maka sikap mereka juga tidak ubah seperti samseng jalanan. Mereka bertindak apa sahaja semata-mata untuk mempertahankan Anwar.

AMK yang diketuai seolah-olah 'pendek akal' dalam berpolitik, bagi mereka apa juga isu harus diselesaikan dengan cara berkumpul dan berdemonstrasi.

Semua itu hakikatnya hanya tindakan kelompok yang semakin tersempit dan tertekan berikutan pelbagai kemelut yang melanda PKR.

Kononnya demi untuk menunjukkan kesetiaan kepada Anwar, AMK turun ke jalanan, mencemarkan kesucian masjid dan menimbulkan huru-hara di pekarangan mahkamah.

Ia seolah-olah tidak ada institusi yang akan mereka hormati seandainya berlaku sesuatu peristiwa yang tidak menyebelahi politik mereka.

Sikap AMK yang terus bertindak bagaikan 'samseng jalanan' ini tidak harus dibiarkan dan perlu membuka mata rakyat, demikianlah corak politik yang dilahirkan oleh PKR sejak tahun 1998.

Selama ini, mereka kononnya memperjuangkan kebenaran, keadilan dan ketelusan tetapi apabila soal-soal tersebut tidak mendatangkan keuntungan kepada PKR maka terpekik terlolonglah mereka membantahnya.

Ternyata sekali politik kebencian, ketaksuban dan kemarahan sentiasa sahaja menyelimuti AMK dan PKR.

Tetapi percayalah apa pun mereka lakukan ialah tidak akan mengubah kedudukan PKR yang bagaikan kapal yang semakin bocor dan menanti masa untuk karam.

Ia berlaku bukan kerana orang lain tetapi kerana pemimpin-pemimpinnya sendiri termasuklah kepimpinan AMK.

MM: Anak Muda Kehausan (AMK), seperti juga DSAI, kehausan dalam serbaserbi.

No comments:

Post a Comment